Novela zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (zkráceně „o silničním provozu“) platná od 20. 2. 2016 nově stanovuje pro chodce pohybující se „mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením“ povinnost „mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích“.

Z výše uvedeného bych zdůraznila povinnost označení nejen za tmy, ale i za mlhy, soumraku, svítání nebo za hustého deště.

pexels-photo.jpg

Správné umístění reflexních prvků

Není přesně stanoveno, jak mají reflexní prvky vypadat a kde mají být umístěny. Je však třeba pamatovat na to, aby měly dostatečnou plochu. Za minimální jsou obecně považovány rozměry běžného samonavíjecího reflexního pásku. Ty je nejlepší umístit nad kotníky a nad zápěstí (nebo aspoň nad kotník a zápěstí přivrácené ke středu vozovky). Tím, že prvky umístíme na nejpohyblivější části těla, zvyšujeme svoji viditelnost. Na pohybující se světélkující body reagují řidiči zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu.

Je možné využít i reflexních prvků, které jsou součástí oblečení, dále reflexních vest nebo kvalitních reflexních přívěšků, avšak musíme přitom mít na mysli, že je třeba, abychom byli vidět zepředu, zezadu i z boku.

Pozor, u reflexních pásek v bílé barvě hrozí nebezpečí přehlédnutí řidičem z důvodu splynutí s bílým vodorovným dopravním značením. Negativní roli zde sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. Za nejlepší barvy reflexních doplňků lze v důsledku toho považovat červenou, červenooranžovou a oranžovou, v úvahu připadá i zářivě žlutá, případně se zelenkavým odstínem.

Chodci, kteří svou povinnost zanedbají, mohou dostat pokutu až dva tisíce korun.

Po republice proběhly preventivní policejní akce, které měly za cíl informovat chodce o této nové povinnosti. Při té příležitosti reflexní prvky také rozdávali.

--data--web--aktuality--viditelnost-tabulka.fitbox.x500.y1000.r0.q90.nr0.me2

Důvody změny zákona

Reflexní prvky zvyšují viditelnost chodců za tmy přibližně na 200 metrů (v závislosti na podmínkách). Ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že: „Šedesát procent chodců zemře v noci a osmdesát procent za snížené viditelnosti.“

„Od roku 2012 zemřelo na silnicích více než 500 chodců a z toho 303 v noci. V minulém roce takto zahynulo 72 lidí, kteří nebyli vidět. Vhodný reflexní prvek opravdu může zachránit lidský život,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, jehož tvrzení podporuje i úspěšné výrazné snížení počtu smrtelných nehod v zahraničí, kde se nošení reflexních prvků udělala velká propagace a následně se uzákonilo. Příkladem toho je Slovensko.\n

www.ibesip.cz

 

www.rozhlas.cz

 

www.kraj-lbc.cz