AkademieJak na doučováníUmělá inteligence při doučování

Nahradí AI doučovatele? Zjistěte, jak ChatGPT využít při učení

  15. září 2025,    9 min. čtení,
Iniciativa AI dětem, Mgr. Markéta Jedličková
ChatGPT pomalu proniká do všech oblastí našich životů – a nevyhne se tomu ani vzdělávání. Nejspíš jste už zaslechli obavy, že budou děti pomocí podobných nástrojů “podvádět” ve škole, třeba při odevzdávání úkolů nebo psaní slohů. Co to znamená pro učitele a doučovatele?

Především bychom před tím neměli zavírat oči. AI nástroje nejsou jen krátkodobý trend, a děti je ze zvědavosti budou používat, ať už s vědomím dospělých, nebo bez. Pro vás jako doučovatele je výhodou se AI nástrojům nevyhýbat, naopak – naučit se s nimi pracovat.

Budete moct děti vést lepším směrem a sami vědět, v jakých případech má smysl AI vůbec používat. Tento průvodce vám ukáže, jak na to, abyste ušetřili čas, vylepšili své hodiny doučování a nabídli přidanou hodnotu.

Nahradí AI doučovatele?

Otázka, která běží hlavou lidem snad z každého odvětví. Nahradí AI mou práci? Měli by se doučovatelé obávat? Abychom na tuto otázku mohli odpovědět, je důležité vědět, co AI dělá a jak vůbec funguje.
Co je ChatGPT?
Generativní AI je nástroj, který vstřebal spoustu informací z internetu, knih a dalších zdrojů. Na základě vašeho promptu (např. otázky nebo instrukce) pak dokáže vygenerovat originální výstup.

Podtypem generativní AI je tzv. velký jazykový model (LLM), který je vynikající v práci s jazykem a textem. Jedním z nich je právě ChatGPT.
Nejdůležitější ze všeho je uvědomit si, že ChatGPT opravdu jen generuje text. Nepřemýšlí jako člověk, jen odhaduje, co zní jako nejlepší odpověď, kterou byste mohli chtít slyšet. A právě kvůli tomu není pravděpodobné, že by zcela nahradil učitele a doučovatele v jejich práci.
Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Pro doučovatele představuje ChatGPT velmi výkonného asistenta – může nabízet různé úhly pohledu, vysvětlit látku v několika úrovních obtížnosti nebo navrhnout úkoly na míru konkrétním potřebám žáka. Ušetří tak čas, který může věnovat skutečnému kontaktu s dítětem: naslouchání, motivaci, budování vztahu.

Pro žáka je výhodou okamžitá zpětná vazba. Může požádat o jiné vysvětlení nebo příklad, dokud látku skutečně nepochopí. Díky tomu má pocit, že mu učení „jde“, že má nad situací kontrolu a že každá otázka má své místo. To výrazně zvyšuje jeho sebevědomí i chuť pokračovat.
Je to stejné, jako s každým dalším vynálezem v historii. Vynález knihtisku sice vzal práci těm, kteří psali ručně, ale vytvořil příležitosti těm, kteří jej obsluhovali. Nejlepší je tedy zbytečně se nestrachovat, ale zároveň neusnout na vavřínech a naučit se s novou technologií pracovat.

V tomto bodě ChatGPT nedokáže sloužit jako zcela funkční náhrada za doučování, ale může být cennou pomůckou pro ty, kteří se vzdělávání věnují. S jeho pomocí si můžete urychlit přípravu lekcí, nabídnout zábavnější formu výuky nebo třeba úkoly lépe přizpůsobit konkrétním dětem.

Jak použít ChatGPT u přípravy? Od plánování ke kreativitě

Nástroje umělé inteligence se hodí mít po ruce během samotného doučování, neméně ale poslouží při přípravě lekcí. Na co všechno se vám mohou hodit?

Učební plán

Plánování je při doučování absolutní základ. Půlku práce odvedete už doma, když si chystáte učivo a materiály. ChatGPT vám s organizací času může značně pomoci, protože dokáže:

  • Naplánovat strukturu jednotlivých lekcí včetně rozcviček, přestávek nebo času na sebereflexi na konci. Hodí se uvést také předmět a dané učivo, například: „Naplánuj 30minutovou lekci doučování matematiky na téma zlomky.”
  • Vytvořit např. týdenní nebo měsíční plán učení podle cílů. V promptu uveďte časový horizont, předmět, zaměření a počet lekcí, třeba: „Vytvoř 4týdenní plán na doučování angličtiny pro 6. třídu, zaměření: minulý a předminulý čas, 1 lekce týdně.”
  • Přizpůsobit cvičení slabým stránkám a nejčastějším chybám studenta. Pokud předem víte, že slabostí studenta je třeba gramatika nebo slabá slovní zásoba, můžete tomu přizpůsobit učební plán.
Věděli jste, že?
Když necháte ChatGPT generovat “naslepo” nějaké cvičení nebo úkol, často může být nelogické a nijak vám nepomůže. Proto se hodí mu poskytnout nějaký vzor či zdroj: například pokud doučujete na přijímačky, přidejte ke svému promptu jako přílohu jeden z testů CERMAT z předešlých let.

Příklad: „Vyber si jednu z otázek z této přílohy a vygeneruj zadání na stejném principu, ale na téma Harry Potter.”
Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
AI má potenciál obohatit výuku napříč předměty – když víme, co od ní chceme. ChatGPT je obecně silný v předmětech, kde se pracuje s jazykem, textem, diskuzí, formulováním myšlenek: např. český jazyk, dějepis, občanská výchova, cizí jazyky (gramatika, slovní zásoba, konverzace).

U přírodovědných předmětů (např. matematika, fyzika, chemie) lze zase využít AI ke krokovému vysvětlení postupu či stejných principů více způsoby, nebo generování příkladů na míru.

Každý předmět může využít AI k jinému cíli – někde dominuje praktická pomoc, jinde reflexe a kritické myšlení, jinde kreativní experimentování. Důležité je nebát se AI zkoušet, ale také ji vždy zasadit do pedagogického záměru. Mnoho inspirace využití AI napříč předměty najdete na webu Kurikula umělé inteligence, což je soubor metodik vytvořený AI dětem. 

Brainstorming nápadů a aktivit

ChatGPT je skvělý na brainstorming nápadů a dokáže ušetřit spoustu času – ovšem vždy si výsledné materiály zkontrolujte, jestli dávají smysl a upravte podle potřeby. Na co konkrétně jej můžete využít?

  • Aktivity na prolomení ledů. Uveďte, jestli chcete spíš pohybovou, povídací nebo třeba kreslící aktivitu.
  • Hry na zopakování učiva na konci/začátku lekce. Např.: „Vymysli hru na zopakování slovní zásoby z okruhu němčiny pro žáka šesté třídy, téma: zvířata.”
  • Praktické příklady. Když vás nenapadá příklad k učivu, můžete si nechat poradit.
Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
AI může snadno přinést do výuky herní prvky (gamifikaci), vizualizace nebo interaktivní simulace. Učení se tak stává dobrodružstvím: děti si mohou „hrát“, experimentovat, testovat hypotézy... Tím se podporuje aktivní učení a zvídavost.

Některé AI nástroje umí klást otázky typu „Co tě překvapilo?“, „Kde sis nebyl jistý?“, „Co ti pomohlo to pochopit?“ – a tím vést dítě k hlubšímu porozumění svému učení.

Personalizace obsahu na míru

Jednou z největších výhod ChatGPT v učení je možnost přizpůsobit se každému podle jeho schopností a potřeb. Učitelé a děti mohou mít občas problém si vzájemně porozumět, protože učivo vnímají přes jiný rámec – tj. někdy děti nemají problém s předmětem samotným, ale spíše se způsobem, jakým jej daný učitel vyučuje. V takovém případě často jejich rodiče vyhledají doučovatele, aby jim učivo zkusil vysvětlit s jiným přístupem.
Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Z pohledu doučovatele to znamená, že se může soustředit na hlubší porozumění dítěti – místo zdlouhavého vysvětlování faktů může více naslouchat, klást otevřené otázky nebo společně s dítětem hledat strategie, jak si s látkou poradit.

AI nenahrazuje lidský kontakt, ale vytváří prostor pro to, aby byl smysluplnější. Nástroje jako ChatGPT pomáhají posilovat formativní složku výuky: přemýšlet o vlastním učení, uvědomit si chyby a hledat strategie, jak se zlepšit.
ChatGPT dokáže osobnější přístup v doučování podpořit. Když jde například o učení minulého času v cizím jazyce, obvykle by student dostal k vypracování cvičení s obecnými větami. Vy ale můžete zjistit, co studenta baví (např. superhrdinové nebo dinosauři) a cvičné úkoly nechat vygenerovat na míru tak, aby se týkaly jeho zájmů a zvýšila se jeho motivace k učení.

Stejně tak lze vysvětlované koncepty přizpůsobit úrovni schopností. Doučovat jedno téma, např. kombinatoriku, můžete deváťáka, který si opakuje na přijímačky a už téma zná, ale také mladšího žáka, který trénuje na matematickou olympiádu – a ChatGPT je v okamžité personalizaci tématu na míru dobrý.

Jak použít ChatGPT během doučování?

V některých případech se vám může hodit zapojit AI i přímo během doučování, abyste ozvláštnili své lekce, naučili děti něco málo o práci s ChatGPT a podpořili učení. Následující tipy využijete zejména, pokud jste i vy sami studenti.
📚 Zjednodušené vysvětlení složitých konceptů 
V případě, kdy dítě má problém s pochopením konceptu od základu, vám AI může pomoci se zjednodušením tématu do stravitelnější formy a do kontextu, které dítě zajímá.

📑 Shrnutí
Schopnost sumarizovat vědomosti je jedním ze základů učení. Můžete si nechat vygenerovat shrnutí učiva na jednotlivé hodiny a seznámit s ním dítě vždy na začátku lekce, aby vědělo, co jej čeká. Stejně tak se ale hodí na konci hodiny, abyste si prošli vše, co jste se v daný den naučili, s čím byly největší problémy a jaký byl největší pokrok.

🧩 AI jako pomocník mezi lekcemi
Jelikož je tento nástroj narozdíl od vás dětem dostupný 24/7, je užitečný jako bonusová pomůcka k učení, když zrovna nejste k dispozici. Můžete žákům poradit prompty, aby ChatGPT rozumně využili mimo doučování: například na procvičování slovíček, shrnutí z prezentací a učebnic, vysvětlení úkolů, kterým nerozumí, nebo tvorbu otázek na přezkoušení učiva.
Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Například aplikace Tiny připravovaná AI dětem je navržena tak, aby fungovala jako mentor: měla by dávat dětem srozumitelnou zpětnou vazbu, pomáhat jim vidět pokrok a doporučovat další cestu učení podle toho, co děti potřebují a co je zajímá. Bude je učit, že chyby jsou přirozené a že nejde o jednorázové hodnocení, ale o proces učení. Takový přístup může u dětí posílit pocit kompetence, zvídavosti a vlastní odpovědnosti za učení – tři klíčové složky vnitřní motivace.
Tipy, jak psát prompty
  • Buďte konkrétní: Zahrňte do promptu třeba vyučovaný předmět, dané učivo, třídu/přibližný věk, úroveň znalostí, formát (např. tabulka, text, graf, odrážky…).
  • Zadávejte role: Odpovědi budou více odpovídat vašim očekáváním, když předem upřesníte roli, jakou má ChatGPT hrát. Třeba: „Jsi učitelka matematiky pro deváťáky.”
  • Přidejte cíle: Ať už obecné a dlouhodobé, např. „Mým cílem je naučit dítě anglicky na přijímačky na bilingvální gymnázium. Vytvoř učební plán.” nebo krátkodobé: „Vytvoř pracovní list, jehož cílem je zopakovat si slovní zásobu němčiny v okruhu dopravních prostředků.”
  • Vytvořte zákazy nebo hranice. Kromě příkazů můžete využít také různá omezení, například ohledně délky: „Shrň mi učivo maximálně v 5 větách”.

Nenechte si AI přerůst přes hlavu

To, že AI můžete používat neznamená, že jej musíte používat úplně na všechno. Je důležité to s ChatGPT nepřehánět a nespoléhat na něj jako na vševědoucí náhradu přemýšlení. V jakých případech a u jakých školních předmětů je lepší ChatGPT nevěřit? Zjistěte, jaké chyby dělává nejčastěji.
Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Důležité je uvědomit si, že právě vyučující/pedagog/doučovatel je tím, kdo pomáhá určit, zda bude technologie pomocníkem nebo překážkou. Vždy je potřeba nastavit jasná očekávání a pravidla používání. Bez vedení a vysvětlení může AI sloužit jako stroj na kopírování, ne jako nástroj pro učení. Nemělo by také dojít k omezování osobního kontaktu. 
❌ Vymýšlí si fakta. Proto si dejte velký pozor při rešerši podkladů. Obzvlášť to může platit u lokálních historických událostí – Česko je poměrně malý trh, takže AI model nemusel být “nakrmen” daty o něm.

❌ Má problémy s matematickými úkoly. Nedokáže spolehlivě vygenerovat vyřešitelný slovní úkol se správnou odpovědí a vysvětlením. Řešením je zmiňované nahrání vzoru existujícího zadání a prompt k vygenerování úkolu na stejném principu.

❌ Vyžaduje ověření informací. ChatGPT by vám neměl práci přidělávat, ale zjednodušovat. Pokud se tedy chcete zeptat na něco specifického, jako: „Co je v osnově matematiky pro pátou třídu v českém školství?”, nejspíš byste odpověď stejně museli ověřit přes další zdroje, takže je lepší rovnou vyhledávat jinde.

❌ Nenabízí objektivní zpětnou vazbu. Má tendenci vám dát za pravdu, i když se pletete. To je rizikové, jelikož studenti AI často používají, aby je přezkoušela: vypíší jí vše, co se naučili a zadají jí, aby ohodnotila jejich odpověď jako učitel ve škole. Proto je především varujte, aby se vyvarovali promptům jako „Je vše v tomto textu správně?” a nenechávali si hodnotit gramatiku.
Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Na rozdíl od běžného testování může být interakce s AI bezpečným prostorem pro chybu. Když dítě napíše nesmysl nebo se splete, AI ho nehodnotí, ale trpělivě vysvětlí znovu nebo nabídne alternativu. To pomáhá odbourat strach ze selhání a podporuje otevřenost k učení.
Tip od Hlídačky.cz
Pořád si nejste úplně jistí, na co se ChatGPT hodí? Organizace AI dětem přeložila a zpracovala průvodce ChatGPT pro učitele, kde najdete tipy na konkrétní prompty pro různá použití.

Využijte ChatGPT jako přidanou hodnotu

AI by mělo sloužit jako podpora a pomůcka pro doučovatele, ne jako náhrada jejich úsudku a kreativity. Studenti a jejich rodiče vyhledávají doučovatele pro jejich schopnost žáka motivovat, nabídnout upřímnou zpětnou vazbu a individuální přístup mezi čtyřma očima – a nic z toho ChatGPT samo o sobě nenahradí.

Pokud se s ChatGPT naučíte pracovat chytře, můžete vyniknout z davu a odlišit se od ostatních, což vám může přinést více pozitivních odpovědí od rodin. Nejste nuceni jej používat, ale v dnešní době to rozhodně dokáže být výhodou.