Od kolika let je Minecraft film? 4 kritéria přístupnosti pro rodiče
Když dorazí na velká plátna populární film pro děti, jako třeba nový Minecraft film (2025), mnozí rodiče si kladou otázku: jak zjistím, jestli je pro mé dítě vhodný?
Připravili jsme proto průvodce s důrazem na 4 důležité aspekty filmu, které na děti mohou mít v závislosti na provedení pozitivní nebo negativní dopad. Díky tomuto shrnutí budou rodiče v obraze ohledně obsahu, který jejich děti sledují. Zároveň poradíme, jak s dětmi o nevhodném obsahu komunikovat.
Minecraft film: Děj a postavy
Než se dostaneme k jeho konkrétním prvkům, podívejme se na shrnutí děje a postav – právě jejich příběhy a vztahy nám totiž napoví, jaké emoce, hodnoty a konflikty film dětem předkládá.
Hlavním hrdinou je Steve, který si už odmalička přál dolovat. Když v dole najde zářící orb, otevře portál do tzv. Overworldu – světa z krychlí, kde může stavět podle své fantazie. Jenže jednoho dne omylem vytvoří bránu i do temného Netheru. Zdejší královna Malgosha, odpůrkyně kreativity a milovnice ničení, touží získat orb a ovládnout oba světy. Steve orb zachrání a pošle jej do skutečného světa, on sám ale skončí v netherském vězení.
Náhodný objev orbu přivede do Overworldu čtyři hrdiny: kluka Henryho, který je šikanovaný za svou kreativitu, jeho sestru Natalie, realiťačku Dawn a Garetta, někdejšího herního šampiona. Aby zachránila svět, tato nesourodá skupina musí spojit síly se Stevem a zabránit Malgoshi získat orb.
Věděli jste, že?
Minecraft je založen na hře, hodně populární i mezi dětmi v Česku. Podle studie Univerzity Palackého až 44 % dětských hráčů Minecraftu hraje hru každý den.
Hra je založena hlavně na těžení surovin a následném stavění a vyrábění předmětů. Má několik úrovní obtížnosti a herních módů, které ovlivňují, co dalšího během hraní můžete (a musíte) dělat.
Průvodce vhodnosti filmu pro děti
Jak lze předem zjistit, jestli bude film pro dítě vhodný? Sice existuje koncept věkového omezení, to se ale může u jednoho filmu lišit v každé zemi – samotný Minecraft film je v některých zemích vhodný od 6 let, v jiných až od 12.
Samotné číslo vám toho tedy o obsahu moc nepoví. Proto se pokusíme shrnout nejdůležitější faktory, které budou hrát roli v rozhodnutí rodičů se na film s dětmi podívat.
1. Ústřední konflikt příběhu a násilí
Důležité otázky: Obsahuje film násilí? Jaké řešení konfliktu film prezentuje, pozitivní (tj. spolupráce) nebo negativní (boj)? Jak se k sobě postavy navzájem chovají? Používají nevhodné výrazy, vulgarismy?
Většina dětských filmů se nevyhne nějakému typu konfliktu – jde o základní součást struktury děje. Příběh obvykle končí, když se konflikt vyřeší. Může být jak fyzický (boj dobra se zlem), tak emoční (konflikt ve vztazích nebo vnitřní konflikt, kdy hrdina “bojuje sám se sebou”). V prvním případě jsou často součástí konfliktu akční scénky obsahující násilí.
Věděli jste, že?
Podle studií je shlédnutí násilí v médiích rizikovým faktorem, který u menších dětí může ve spojení s ostatními rizikovými faktory zvyšovat riziko agresivního chování.
Důvodem je fakt, že malé děti mají problém rozlišit realitu a fikci, či chápat subtext a podprahovou myšlenku díla. Rády opakují, co vidí – ať už u rodičů nebo v televizi, ať jde o dobré chování, nebo špatné.
Ve filmu Minecraft dominuje fyzický konflikt v podobě boje mezi hlavními hrdiny a pigliny, tvory z Netheru. Obsahuje tedy i několik mírně násilných scén, kdy spolu postavy vzájemně bojují. Kromě toho ve světě Overworldu každou noc útočí armáda příšer a nemrtvých, což může citlivější děti vystrašit.
Na druhou stranu se při rozřešení konfliktu zdůrazňuje důvtip a kreativita. Aby zlo porazili, hlavní hrdinové musí spolupracovat a kreativně využívat dostupné materiály – na což se mohou soustředit hlavně hráči hry a starší děti.
Podle výzkumu děti začínají pořádně chápat rozdíly mezi realitou a fikcí zhruba mezi 7 až 11 lety, v průměru je tedy film vhodné pustit dětem starším 9 let.
Podle výzkumu děti začínají pořádně chápat rozdíly mezi realitou a fikcí zhruba mezi 7 až 11 lety, v průměru je tedy film vhodné pustit dětem starším 9 let.
2. Emoční dopad a poselství filmu
Otázky: Jaké lekce do života si dítě z filmu může vzít? Je jeho poselství prospěšné, nebo naopak potenciálně nebezpečné? Jak se přistupuje k citlivým tématům (př. smrt, ztráta, selhání)?
Malé děti obvykle nemají kapacitu chápat morálku nad rámec “dobro vs. zlo”, a tak není divu, že většina pohádek je založena na tomto principu. Pokud děti uvidí dobrou postavu konat zlo nebo násilí, mohou jej vnímat jako oprávněné.
Je tedy nadmíru důležité, aby z filmu nevyplývalo, že špatné chování bude odměněno nebo postavě projde bez důsledků – zejména pokud se projevuje u “dobrých” postav.
Morálka v Minecraft filmu je poměrně prostá a jde o černobílý boj dobra se zlem. Strana dobra zastává hodnoty, jako je spolupráce, kreativita a loajalita. Zlo naopak reprezentuje chamtivost a touhu po pomstě.
Film děti do jisté míry učí přijetí odlišnosti – malému Henrymu se smějí spolužáci, protože žije hlavou v oblacích, stejně tak i někdejší šampion Garrett nemá moc přátel kvůli své specifické povaze. Oba jsou ve své nové skupince přijati a věci, které byly terčem posměchu, promění ve své přednosti.
Svět Netheru je svými hodnotami až komicky opačný. Odlišnost se neakceptuje, naopak – trestá, jak je vidět i v kontroverzní scéně, kdy zlá královna propíchne selátko a stane se z něj kus stejku poté, co projevilo kousek kreativity.
Podle některých studií je podobné prezentování násilí v dětských filmech s humorem nezanedbatelný problém. Zlehčování agresivního chování a jeho zesměšňování může vést k tomu, že jej děti nebudou brát dostatečně vážně.
3. Podpora rozvoje dítěte
Otázky: Podporuje film kreativitu a kritické myšlení? Jak film podporuje rozvíjení empatie, sociálních schopností, emoční inteligence?
Filmy působí na dětský rozvoj, ať už pozitivně či negativně. Mohou vám posloužit jako pomůcka, jak vysvětlit určité sociální jevy nebo osobní zkušenosti, a mnohdy podporují i kreativitu a empatii.
Hlavní postavy se neustále dostávají do situací, které vyžadují kreativní řešení. Musí aktivně přemýšlet, jak své okolí a jeho materiály využít, aby se posunuly ke splnění svého cíle. Divák sice nedostane prostor uvažovat s nimi a nemá indicie, jak problém vyřešit, dokáže se ale s hrdiny ztotožnit, pokud už měl prostor si Minecraft zahrát.
Už jsme zmiňovali důraz na empatii a přijetí jedinců, kteří nezapadají do společnosti. Rozvoj soucitu a porozumění se ukazuje ale i v drobnostech, jako je vztah Henryho a jeho starší sestry. Ta ze začátku také nerozumí jeho kreativním vizím, díky jejich dobrodružství v Overworldu ale pochopí jeho speciální povahu a ji samotnou to inspiruje ke splnění svých snů. Podpořit zlepšení vztahů mezi sourozenci nikdy není na škodu, co myslíte?
4. Prvky nevhodné pro děti
Otázky: Obsahuje film další prvky, které by mohly být pro mladší diváky moc komplexní nebo nepříjemné?
Nejen násilí, ale i užívání alkoholu a drog nebo explicitní scény jsou pro děti z určitých důvodů nevhodné – svádí je k napodobování a často jsou zobrazeny příliš zjednodušeně nebo s humorem.
Podle studie z roku 2023 měli mladiství, kteří byli nejvíce vystaveni alkoholu ve filmech dvojnásobně vyšší šanci, že se u nich objeví problémy související s alkoholem ve srovnání s těmi, kteří obsahu byli vystaveni méně. Ke zlehčování problematiky podle studie přitom přispívají i dětské filmy, které překvapivě často zmiňují alkohol, navíc i v pozitivních konotacích, např. Úžasňákovi nebo Alvin a Chipmunkové.
Nejen násilí, ale i užívání alkoholu a drog nebo explicitní scény jsou pro děti z určitých důvodů nevhodné – svádí je k napodobování a často jsou zobrazeny příliš zjednodušeně nebo s humorem.
Podle studie z roku 2023 měli mladiství, kteří byli nejvíce vystaveni alkoholu ve filmech dvojnásobně vyšší šanci, že se u nich objeví problémy související s alkoholem ve srovnání s těmi, kteří obsahu byli vystaveni méně. Ke zlehčování problematiky podle studie přitom přispívají i dětské filmy, které překvapivě často zmiňují alkohol, navíc i v pozitivních konotacích, např. Úžasňákovi nebo Alvin a Chipmunkové.
Film sice neobsahuje explicitní prvky, alkohol a drogy, ale zmiňované násilí a znázornění zla může být pro mladší nebo citlivější děti nevhodné. Část, ve které je Steve ve vězení a nikdo mu nepomáhá, může u menších diváků vzbudit strach. Stejně tak je může vyděsit už samotný design zlých postav, jako jsou kostlivci nebo piglini z Netheru.
O tom, jestli se na film s dětmi podíváte, koneckonců rozhodujete především vy jako rodič. Ať už se rozhodnete jakkoliv, je důležité si vždy s dětmi popovídat o tom, jak na ně nepříjemné scény působily. Jak na to?
Minecraft a další popkulturní fenomény: Co by rodiče měli vědět?
Dnešní děti žijí v digitálním světě plném nových výrazů, trendů a her, které jejich rodiče často vůbec neznají. Možná jste i vy měli problém porozumět, co znamená skibidi nebo jste se nedokázali ztotožnit s tím, že dítě s kamarády celý den staví hrad v Minecraftu místo toho, aby si hrálo venku.
Mezigenerační rozdíly jsou snad větší, než kdy dřív a trendy se hodně rychle mění. Navíc je náročné rozeznat fakta o skutečném nebezpečí konzumace obsahu v záplavě poplašných zpráv o tom, že videohry způsobují násilí, a rodiče tak často sáhnou po nejjednodušším řešení: zákaz jako prevence. Je to ale opravdu ta nejlepší cesta?
Věděli jste, že?
Zakazovat dětem přístup k obrazovkám za trest je podle studie z roku 2024 spojeno s vyšším časem za obrazovkou a s více problematickým chováním při používání sociálních sítí a hraní videoher.
Naopak s nižším časem za obrazovkou a méně problematickým chováním se pojí vyvážený přístup, kdy se rodiče s dětmi dohodnou na nastavení denního limitu.
Když dětem násilný nebo nevhodný obsah zakážete a ony se k němu nedejbože stejně dostanou, budou se bát trestu a o situaci vám spíše nepoví. I když máte vzorné a poslušné dítě, může zákaz porušit – hlavně když jde o obsah, o kterém mluví celá třída nebo všichni kamarádi. Ne nadarmo se říká, že zakázané ovoce chutná nejlépe.
Naopak, pokud uděláte maximum proto, aby se dítě k takovému obsahu nedostalo, ale podpoříte ho, aby vám o něm řeklo, kdyby k tomu náhodou došlo, je vyšší šance, že se o tom včas dozvíte a pomůžete mu situaci zpracovat.
Jak diskutovat o nepříjemném obsahu s dětmi?
Pokud s dětmi společně sledujete film a máte pocit, že jsou některé ze scén nevhodné, povídejte si s nimi. Zeptejte se, co se jim na filmu líbilo, čemu nerozuměly nebo z čeho měly strach. Díky otevřené diskuzi můžete jejich pocity a domněnky korigovat. Co dalšího můžete podniknout?
- Podpořte je, aby se vám svěřovaly s tím, jaký obsah sledují. Buďte v obraze, na co se děti dívají a povídejte si s nimi o tom. Když vám to samy popíšou, získají nadhled a třeba přijdou i na vysvětlení věcí, kterým nerozumí.
- Hledejte pozitivní řešení problémů. Pokud ve filmu dítě uvidí, že hrdinové řeší konflikt násilím, diskutujte o tom, jestli situace nešla vyřešit i jinak. Naučíte ho tak, že využít představivost na řešení problémů je lepší než se uchýlit k agresi.
- Nabídněte antistresové aktivity. Poté, co dítě shlédne obsah, který v něm vyvolal nepříjemné pocity, navrhněte uklidňující činnost přiměřeně k věku, jako je kreslení, omalovánky, stavění kostek nebo procházka venku na utřídění myšlenek.
Zajistěte, že film pomůže a neuškodí
Minecraft film je dobrodružný příběh plný fantazie, akce a humoru, skvělý jako forma zábavy pro děti starší osmi až devíti let. Pokud se bojíte nevhodných prvků, ale nechcete děti ukrátit o zážitek, využijte to jako příležitost film společně reflektovat.
Promluvte si o cenných hodnotách, jako je spolupráce, přijetí odlišnosti a využití kreativity k překonání překážek. Rovněž proberte jejich pocity z nepříjemných a strašidelných scén, aby se nestalo, že večer po filmu nebudou moct usnout.
Promluvte si o cenných hodnotách, jako je spolupráce, přijetí odlišnosti a využití kreativity k překonání překážek. Rovněž proberte jejich pocity z nepříjemných a strašidelných scén, aby se nestalo, že večer po filmu nebudou moct usnout.
Nejdůležitější není film sám o sobě, ale to, jak s ním dál pracujeme. Když dáme dětem prostor mluvit o tom, co viděly, a pomůžeme jim chápat souvislosti, naučíme je nejen zvládat emoce, ale i přemýšlet nad tím, co konzumují – a tím je připravíme na svět plný podnětů, které je v budoucnu čekají. Jak přistupujete k výběru obsahu pro děti? Podělte se s námi v komentářích na Facebooku.