Přijímačky na střední školu: Kdy a jak začít s přípravou?
Přijímací zkoušky na střední školu – zní to trochu děsivě, že? Ale nebojte, s dobrou přípravou to váš školák zvládne! Možná právě teď přemýšlíte, kdy začít s přípravou a jak na to, aby dítě nebylo přetížené, ale zároveň šlo ke zkouškám s jistotou.
V našem článku vás provedeme vším důležitým – připomeneme důležité termíny a zodpovíme na časté otázky, které rodiče budoucích středoškoláků řeší.
Od roku 2017 musí všichni žáci 9. tříd, kteří chtějí studovat na střední škole či gymnáziu, skládat jednotnou přijímací zkoušku, kterou připravuje státní organizace Cermat. Ta zahrnuje didaktické testy z českého jazyka a matematiky. Pro hodnocení výsledků se vždy započítává lepší výsledek každého testu z prvního nebo druhého termínu.
Zájem o doučování na přijímačky roste
Podle analýzy MUNI zavedení jednotných přijímacích zkoušek vedlo k výraznému nárůstu zájmu o přípravné kurzy a soukromé doučování žáků 9. tříd, což se stalo významným trendem v českém vzdělávacím systému.
Důležité termíny pro přijímací zkoušky školního roku 2024/2025
Aby příprava proběhla hladce, bez zbytečného stresu, je dobré mít přehled o všech důležitých termínech. Od podání přihlášek přes termíny jednotných přijímacích zkoušek až po možnosti náhradních termínů – správné načasování je klíčem k úspěchu.

Jana Dráhová
Učitelka na druhém stupni základní školy
Nejsou to tak ani chyby jako takové, spíš zbrklost. Příkladem je špatně přečtená otázka. "Najděte slova, která NEJSOU zapsána s pravopisnou chybou." A žák hledá naopak slova, která JSOU zapsána s pravopisnou chybou.
Kolik přihlášek si mohou žáci podat?
Každý student si ve školním roce 2024/2025 může podat až tři přihlášky na školy bez talentových zkoušek a dvě na školy s talentovými zkouškami. Celkem má každý uchazeč možnost podat až pět přihlášek.
Jednotné testy Cermat musí tvořit minimálně 60 % celkového výsledku přijímacího řízení. Zbývajících až 40 % může, ale nemusí, být doplněno školní částí přijímací zkoušky. Školy si kritéria pro přijetí stanovují samy zpravidla do konce ledna.
Tři způsoby, jak podat přihlášku na střední školy
- Elektronicky (s ověřenou elektronickou identitou NIA – nejčastější volbou je Mobilní klíč eGovernmentu a Bankovní identita).
- Podáním vytištěného výpisu z online systému.
- Podáním vyplněného listinného formuláře s přílohami.
Nejjednodušší a nejrychlejší možností je podání elektronické přihlášky, tu bude možné podat v termínu od 1. února. 2025 do 20. února. 2025. Každá forma podání má svá specifika.
Zkoušky proběhnou ve dvou termínech:
Čtyřleté obory vzdělání (včetně nástavbového studia):
- 1. termín: Pátek 11. dubna 2025
- 2. termín: Pondělí 14. dubna 2025
Šestiletá a osmiletá gymnázia:
- 1. termín: Úterý 15. dubna 2025
- 2. termín: Středa 16. dubna 2025
Pro všechny obory je stanoven náhradní termín zkoušky:
- 1. termín: Úterý 29. dubna 2025
- 2. termín: Středa 30. dubna 2025
V roce 2025 mají přihlášky do oborů s talentovou zkouškou shodný termín podání přihlášky, jako ostatní obory. Nezapomeňte také sledovat konkrétní termíny a požadavky jednotlivých škol. Každá škola může mít specifické podmínky pro přijímací řízení.
Trénink dělá mistra: Proč zvážit doučování na přijímací zkoušky?
Přijímací zkoušky na střední školy mohou být pro děti i rodiče stresující. Mezi jeden z nejúčinnějších způsobů, jak se na ně dobře připravit je bezesporu doučování. Proč je to investice, která se skutečně vyplatí a kdy ideálně začít s přípravou?

Jana Dráhová
Učitelka na druhém stupni základní školy
Často dostávám otázku, kdy začít s doučováním na přijímačky. Ideální by bylo od září. Ale pokud se jedná o žáka, který nemá problém se základními znalostmi a potřebuje pomoci zejména se strategií vypracování tzn. "osahat" si ty testy, seznámit se se strukturou a typy otázek, pak stačí od ledna.
Ale to je hodně individuální. Problém nastává ve chvíli, kdy si žáci a rodiče myslí, že mají času dost a při doučování se přijde na to, že chybí základní znalosti a opakovat se musí nejen práce s textem, ale i základy pravopisu apod.
Ale to je hodně individuální. Problém nastává ve chvíli, kdy si žáci a rodiče myslí, že mají času dost a při doučování se přijde na to, že chybí základní znalosti a opakovat se musí nejen práce s textem, ale i základy pravopisu apod.
Individuální přístup pro vaše dítě
Otřepaná věta, ale každé dítě je jiné – někdo má své silné stránky v matematice, jiný v jazyku, každý má svůj specifický styl učení a odlišné tempo. Doučování umožní vašemu dítěti se zaměřit na to, co mu konkrétně nejde z českého jazyka a matematiky – dvě oblasti, které jsou pro mnoho dětí náročné, ale na přijímačkách je neminou.
Čeština jako jeden ze strašáků
Analýza MUNI ukázala, že žáky často trápí čeština. Podle mnohých má řadu výjimek a největší frustrace vychází z toho, že si nemohou všechny výjimky zapamatovat.
Jsou zvyklí na doplňovací cvičení, která vyplní správně. Souvislý text jim však často dělá problém. Při psaní vlastních vět jsou tak nejistí a často jim dělá problém pravopis nebo chybějící interpunkce.

Jana Dráhová
Učitelka na druhém stupni základní školy
Žáci mají obecně problém s porozuměním textu. Takže jakákoli práce s textem se jeví jako velká výzva. Vyhledávání klíčových slov v textu, hledání konkrétních slovních druhů a v neposlední řadě hledání chyb...
Strategie, které u přijímaček děti ocení
Přijímací zkoušky nejsou jako běžný test z matiky, který děti znají z hodin. Doučovatelé mají zkušenosti se strukturou testů a vědí, na co se u přípravy zaměřit. Pomůžou dítěti si osvojit strategie, které jsou při testech zásadní – od správného rozvržení času až po metody, jak se vyhnout zbytečným chybám. Rodiče často nemají přístup k aktuálním informacím o podobě testů nebo k užitečným materiálům, zatímco doučovatelé pracují s ověřenými zdroji a postupy.
U mnohých žáků se jedná o první velkou zkoušku, proto se často učitelé setkávají s otázkou, co dělat den před přijímačkami? A nebo co rozhodně NEdělat.
U mnohých žáků se jedná o první velkou zkoušku, proto se často učitelé setkávají s otázkou, co dělat den před přijímačkami? A nebo co rozhodně NEdělat.

Jana Dráhová
Učitelka na druhém stupni základní školy
Já říkám tzv. hodit se do klidu. Den předem bych si dala od přípravy pauzu. Pokud mám svědomí čisté a připravoval/a jsem se, tak radím si opakovat mantru "Zvládnu to, udělal/ jsem pro to maximum."
Nejhorší je otevřít nějaký test, který jsem nezkoušela a vystresovat se tím, že mi něco nejde. Pokud student věnoval přípravě dostatek času a nevykolejí ho z rovnováhy přemíra stresu, na výsledcích se to určitě projeví.
Nejhorší je otevřít nějaký test, který jsem nezkoušela a vystresovat se tím, že mi něco nejde. Pokud student věnoval přípravě dostatek času a nevykolejí ho z rovnováhy přemíra stresu, na výsledcích se to určitě projeví.
Příprava na reálné podmínky
Ve třídě plné žáků během běžné výuky nezbývá příliš času na simulaci podmínek, které vaše dítě čekají na přijímačkách. Jednou z velkých výhod doučování je možnost simulace přijímací zkoušky. Dítě si vyzkouší testy v reálném časovém limitu a zvykne si na určitý stres, který ke zkouškám patří. Tím se naučí lépe rozvrhnout čas a získá praktickou zkušenost, která bude při přijímačkách rozhodně hodit.
Sebevědomí a důvěru v sebe sama
Nejistota a obavy z neúspěchu mohou dítě paralyzovat, a to je přesně to, co nechcete, aby se u tak důležité zkoušky stalo. Pravidelná příprava s doučovatelem mu ale dodává jistotu, že látku zvládá a zkoušku úspěšně zvládne. Sebevědomí, které s každým doučováním získá, mu pomůže snížit nervozitu a přispívá k lepšímu výkonu nejen u zkoušek, ale i při dalším studiu.
Zeptali jsme se, jak pomoci dítěti zvládnout stres spojený s přijímacími zkouškami?
Zeptali jsme se, jak pomoci dítěti zvládnout stres spojený s přijímacími zkouškami?

Jana Drábová
Učitelka na druhém stupni základní školy
Jednoznačně trénovat. Opakovaně zkoušet vzorové testy, ke kterým je dostupná i varianta s komentovaným řešením. Jakmile se žák dostane do situace, že poprvé uvidí vzorový test pár dní před ostrým termínem, je to velký problém. Stres hraje alespoň za mě velikou roli při výsledcích. Příprava je tady dost na místě.
Úspora času pro rodiče
Nejen pro děti, ale také pro vás může být příprava dítěte na přijímací zkoušky časově i psychicky náročná. S doučováním odpadá nutnost vysvětlovat látku nebo hledat vhodné materiály.
Profesionální doučování není jen o zvládnutí přijímacích zkoušek, ale i o budování studijních návyků a klidného přístupu ke stresovým situacím. Je to investice do vzdělání a budoucnosti dítěte, která se dlouhodobě vyplatí. A jak budoucí středoškoláky motivovat?

Jana Drábová
Učitelka na druhém stupni základní školy
Motivace je obecně u žáků v tomto věku problém. Ta vnitřní, tj. že sami chtějí, jim často chybí. Při úvodních hodinách, které vedu, začínáme právě tou motivací. Proč si tu školu vybrali, co chtějí dělat a jak jim ta škola pomůže dosáhnout jejich cílů. Někdy dost pomáhá prostě ukázat nabídku práce a finančního hodnocení v daném oboru.
Investice, která se vyplatí
Příprava na přijímací zkoušky je důležitým milníkem, který může ovlivnit nejen to, na kterou školu dítě nastoupí, ale také jeho sebevědomí a přístup k dalším výzvám ve vzdělání.
Doučování nejen odbourává stres, ale především dává dítěti příležitost ukázat svůj plný potenciál. Pokud tedy stále zvažujete, jak dítě podpořit, doučování je správným krokem, který přinese výsledky – nejen u přijímacích zkoušek, ale i v budoucnu.
Střední škola přinese nové výzvy a náročnější látku. Přijímačky jsou teprve startovní čárou. Pokračování v doučování i po jejich úspěšném zvládnutí pomáhá nejen udržet krok, ale také dosáhnout výjimečných výsledků.