Jak bezpečně používat AI s dětmi: Praktický průvodce pro rodiče
Nástroje jako ChatGPT se pomalu, ale jistě stávají součástí našich každodenních životů – a to platí i pro naše děti, ať už se nám to líbí, nebo ne. Rodiče jsou ohledně AI často na vážkách. Buď vůbec nechtějí, aby je děti používaly a “podváděly” tak ve škole, nebo jsou vůči tomu lhostejní a dávají jim úplnou svobodu.
Mnohé výzkumy i zkušenosti z praxe naznačují, že nejlépe funguje vyvážený přístup: místo úplného zákazu nabídnout dětem informovanou podporu. ChatGPT a podobné generativní modely jsou pouhé nástroje, a jejich výhody či rizika ve velkém vycházejí z toho, jak je používáme.
Zjednodušené vysvětlivky: Co je to AI, LLM a ChatGPT?
V běžné mluvě se nejčastěji setkáte se jmény konkrétních chatbotů, tedy ChatGPT, Gemini, Claude a další. Pro pochopení, v čem mohou tyto nástroje dětem prospívat a v čem škodit, se hodí znát pár dalších základních pojmů: generativní AI a LLM.
Generativní AI je nástroj, který vstřebal velké množství dat, a na základě vašeho promptu (vstupu, zadání) pak z těchto dat dokáže vygenerovat originální výstup – ať už obrázek, video, hudbu nebo text.
LLM (anglická zkratka pro velký jazykový model) je typ generativní AI, která vyniká porozuměním a prací s jazykem, učí se tím, že zpracovává obrovské množství textu z internetu, knih, článků a dalších zdrojů.
Klíčový v definici je fakt, že tyto nástroje pouze generují obsah – nepřemýšlí samy za sebe, v podstatě se jen snaží odhadnout, jaká odpověď bude vzhledem k zadání pravděpodobně nejlepší. To ve velkém ovlivňuje, na jaké účely je vhodné a nevhodné je používat.
V článku se zaměříme pouze na nástroje, které generují text. Jde o dobrý začátek, který lze využít jak pro zábavu, tak pro učení.
Záleží na tom, jestli používám ChatGPT nebo jiné nástroje?
Každý nástroj má trochu jiný systém, vychází z jiných dat, a tedy má i jiné silné stránky. Podle některých zdrojů je třeba ChatGPT nejlepší na kreativní psaní, Claude dobře zvládá logická zadání a práci ve více jazycích, výhodou Gemini nebo Copilot je propojení s běžně používanými online nástroji (Google Workspace nebo kancelářské balíčky Microsoft).

Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Rozdíly mezi chatboty jsou poměrně výrazné. Liší se například funkce (některé pracují s obrázky či dokumenty, jiné ne), možnosti v bezplatné či placené verzi, ale také způsob práce s daty – u neplacených nástrojů je častější, že se používají k dalšímu tréninku. Roli může hrát i věkové omezení nebo technické zázemí (např. pokud škola používá Google Workspace, dává smysl pracovat s Gemini).
Obecně je lepší začít s jedním nástrojem, postupně objevovat jeho možnosti a později prozkoumat další nástroje. Nabídka i podmínky se navíc rychle mění, takže je dobré sledovat aktuální informace, ale nebát se, že musíte znát všechno hned. Důležitější než „správná volba“ je to, aby dítě nástroj používalo bezpečně, s rozumem a pod vedením dospělého.
Obecně je lepší začít s jedním nástrojem, postupně objevovat jeho možnosti a později prozkoumat další nástroje. Nabídka i podmínky se navíc rychle mění, takže je dobré sledovat aktuální informace, ale nebát se, že musíte znát všechno hned. Důležitější než „správná volba“ je to, aby dítě nástroj používalo bezpečně, s rozumem a pod vedením dospělého.
Na co použít ChatGPT s dětmi? Dobré příklady použití
Ačkoliv se použití ChatGPT dětmi široká veřejnost často obává, v některých případech dokáže být velmi nápomocný – třeba při vzdělávání. Když se děti správně naučí, jak s těmito nástroji pracovat, mohou mít v budoucím životě náskok. Zároveň je důležité, aby děti pochopily, k čemu se AI hodí (a proč) a kdy je lepší se obrátit na jiné zdroje.

Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Přičiněním AI roste riziko tvorby velmi věrohodných dezinformací, deepfaků a dalších forem syntetického obsahu, které děti díky kritickému myšlení potřebují rozpoznat. Navíc často už technologie používají, jen o tom dospělí nevědí. Proto je důležité, abychom se jako rodiče o AI zajímali – kvůli budoucnosti dětí i jejich bezpečnosti.
Věděli jste, že?
Podle českého dotazníku JSNS pouze 14 % studentů středních škol nemá žádnou zkušenost s AI nástroji. Z těch, kteří zkušenost mají, je použilo 51 % dětí na tvorbu textu a 45 % na překlady.
✅ Generování textu, nápadů a příběhů
Má dítě rádo pohádku, která nemá druhý díl, ale zajímá ho, jak by příběh mohl pokračovat? Můžete si spolu nechat vygenerovat pokračování nebo pracovat na pohádce, kde bude dítě hlavním hrdinou.
A když se dítě nudí? Navrhněte, ať zkouší různé prompty, třeba místo: „Co mám nakreslit?” podrobnější: „Mám červenou, zelenou a žlutou pastelku a v kreslení jsem začátečník. Dej mi 5 nápadů, co můžu s těmito možnostmi nakreslit.”
Kromě toho také generuje otázky. Ať už je dítě využije při učení („Vygeneruj 5 otázek, které mohou být na písemce z biologie pro pátou třídu, téma: lidské tělo.”), nebo když si píše deník a nemá se od čeho odrazit („Polož mi 3 otázky, na které se můžu rozepsat do deníku”).

Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
AI tady už nějakou dobu je a nezmizí, to bychom museli žít bez chytrých telefonů, sociálních sítí, e-mailů apod. Až dnešní děti vstoupí na trh práce, bude schopnost pracovat s umělou inteligencí běžným požadavkem – kdo ji ovládat nebude, bude pomalejší, méně produktivní a hůře zaměstnatelný.
Proto je důležité děti s AI seznámit, naučit je s ní zacházet smysluplně a bezpečně. Nestačí doufat, že se to naučí samy – potřebují vedení.
Proto je důležité děti s AI seznámit, naučit je s ní zacházet smysluplně a bezpečně. Nestačí doufat, že se to naučí samy – potřebují vedení.
✅ Pomoc s organizací času
Chce dítě velkou narozeninovou oslavu nebo třeba halloweenský večírek, ale neví, kde začít? S AI si může naplánovat, pro kolik lidí bude potřebovat jaké občerstvení, jak může vypadat program a podobně. Navrhne vám také náhradní plán do špatného počasí.
Neváhejte tuto možnost opět využít při učení. Když má dítě problémy s učením nebo se mu nechce, navrhněte akční kroky. Má-li třeba už jen 5 hodin, aby se naučilo na písemku, zadejte ChatGPT, aby vám pomohl vytvořit realistický plán učení a dané učivo rozdělil na dílčí části tak, aby dítě vědělo to nejdůležitější.
✅ Zjednodušené vysvětlení složitých konceptů
Když na vás děti mají otázky třeba ohledně fungování světa, můžete společně vyhledat odpověď. Samozřejmě by to nemělo být tak, že s každým “proč” dítě pošlete za AI – ale je užitečné, aby se naučilo, jakým způsobem má pokládat otázky a hledat odpovědi.
Tato funkce se také hodí při učení se do školy. Má třeba dítě problém s dějepisem? AI dokáže konkrétní historické události přepsat do stravitelnější formy. Formu můžete personalizovat na míru: ať už se dítě lépe učí pomocí dialogu s oblíbenou postavou, myšlenkové mapy nebo poslouchání v ústní formě.
Zjednodušený formát mu pomůže na první dobrou chápat složitější souvislosti a kontext. Díky tomu může zmírnit strach z předmětů, které dítěti nejdou, umožní mu představit si učivo, a tedy si jej i lépe zapamatovat.
✅ Shrnutí delšího textu
Když dítě dostane za úkol přečíst si delší text, kapitolu v učebnici nebo prezentaci, ChatGPT mu pomůže text shrnout. Třeba ve stylu: „Přepiš tento text tak, aby mu rozumělo desetileté dítě.“. Případně: „Shrň mi tento text do odrážek, které vystihnou hlavní myšlenku.”
Díky tomu se dítě naučí rychleji najít podstatné informace a pro začátek se nezahltí zbytečnými detaily.
✅ Procvičování jazyků zábavnou formou
Díky ChatGPT se děti mohou začít jazyk učit od základů a v souvislosti s tématy, které je zajímají. Stačí si vybrat, jestli chcete rozvíjet slovní zásobu nebo třeba vést dialogy. Na reálné naučení se cizího jazyka to ale zcela nestačí a vždy je lepší to brát jen jako zábavný doplněk k doučování s opravdovým lektorem.
Na co si dát pozor?
Stejně jako samotné technologie, i generativní AI jsou dobrý sluha, ale zlý pán. A to platí dvojnásob u dětí, které nemusí mít plné pochopení pro to, jak tyto nástroje fungují a nedokáží vyhodnotit rizika. Proto je předem informujte o následujících nevhodných příkladech, na které je lepší ChatGPT nepoužívat a vysvětlete, proč to tak je.

Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Panuje obava, že kvůli AI „zhloupneme“ jako společnost, protože za nás technologie udělá všechno. Ale pravda je složitější. Důležité je vnímat, že v centru dění stojí člověk a technologie je jen nástroj k jeho rozvoji. A jako každý nástroj může sloužit dobře i špatně.
Lidé mohou s její pomocí tvořit, zkoumat, učit se formulovat otázky nebo pracovat s informacemi. V AI dětem jsme toho názoru, že když se s AI naučí lidé zacházet rozumně, budou znát její limity a rizika, mohou díky ní rozvíjet svůj potenciál.
Lidé mohou s její pomocí tvořit, zkoumat, učit se formulovat otázky nebo pracovat s informacemi. V AI dětem jsme toho názoru, že když se s AI naučí lidé zacházet rozumně, budou znát její limity a rizika, mohou díky ní rozvíjet svůj potenciál.
❌ ChatGPT není kamarád ani terapeut
I když se může zdát, že vám rozumí víc než kdokoliv jiný, ChatGPT nedokáže chápat vaše emoce. Má silnou tendenci pro vás vytvořit odpověď, která s vámi souhlasí nebo vás uspokojí. Nebude se s vámi hádat a někdy vás ani neopraví, i když se mýlíte.
Podle studie z roku 2025 může neúmyslně posilovat bludná přesvědčení a zkreslené představy. Zatímco zkušený terapeut by se snažil vést člověka k většímu nadhledu a realistickému pohledu na situaci, model může potvrdit škodlivé myšlenkové vzorce, třeba formou souhlasu nebo pochvaly.
❌ Vymýšlí si zdroje a fakta
Jedna věc, ve které je ChatGPT notoricky špatný, je poskytování zdrojů pro svá tvrzení. Nezapomeňte na jeho účel – generování textu. I když vám vygeneruje pravdivou odpověď, mnohdy ji nedokáže podložit a zkrátka si pro ni vygeneruje fiktivní zdroj místo toho, aby vám řekl, že takový zdroj nezná nebo neexistuje.
Proto od ChatGPT nechtějte generovat zdroje k podložení svých tvrzení, případně vygenerované zdroje nepoužívejte bez toho, aniž byste si zkontrolovali, jestli zdroj existuje a je fakticky správný.
Proto od ChatGPT nechtějte generovat zdroje k podložení svých tvrzení, případně vygenerované zdroje nepoužívejte bez toho, aniž byste si zkontrolovali, jestli zdroj existuje a je fakticky správný.
Věděli jste, že?
Podle studie z roku 2023, která zkoumala správnost zdrojů vygenerovaných ChatGPT, bylo 47 % vymyšlených, 46 % existovalo, ale údaje obsahovaly nepřesnosti a pouhých 7 % bylo zcela autentických a přesných. Jelikož studie vznikla v začátcích ChatGPT, v dnešní době může být přesnost díky vývoji technologie odlišná.
❌ Nepřesné informace
Tím, že dokáže vygenerovat velmi dobře napsaný text, ve vás může snadno vyvolat mylný dojem, že všechny uvedené informace jsou pravdivé.
Stejně tak nedokáže zcela rozlišit mezi správným/nesprávným. Když mu třeba pošlete text a zeptáte se, „Je vše v tomto textu správně?”, může se stát, že vypíchne nedůležité chyby a ty větší odignoruje, nebo zkrátka nebude schopný spolehlivě zhodnotit váš text – protože, opět, nemyslí sám za sebe, pouze generuje odpovědi.

Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
ChatGPT není vyhledávač typu Google. Nepracuje s aktuálním internetem (v bezplatné verzi vůbec, v placené s omezením) a může uvádět zastaralé či nepřesné informace. Hodí se spíš pro vysvětlení pojmů, nápady nebo shrnutí, ne pro zjišťování konkrétních faktů nebo citací.
Obecně platí, že bychom ChatGPT neměli považovat za neomylný zdroj pravdy ani náhradu odborníka – ať už jde o lékaře, psychologa nebo učitele. Je to nástroj, který může skvěle pomoct, pokud víme, kdy a jak ho použít – a kdy si raději ověřit informace jinde.
Obecně platí, že bychom ChatGPT neměli považovat za neomylný zdroj pravdy ani náhradu odborníka – ať už jde o lékaře, psychologa nebo učitele. Je to nástroj, který může skvěle pomoct, pokud víme, kdy a jak ho použít – a kdy si raději ověřit informace jinde.
❌ Omezené informace
ChatGPT u svých odpovědí vychází z dat, které mu tvůrci poskytli. Tato data nejsou úplná ani neutrální a mohou být do jisté míry předpojatá. Problém může být třeba v přesnosti informací týkajících se menších trhů, o kterých nemá dostatek dat, mezi něž patří i Česko.
Zaujatost může být horší i vzhledem k tomu, jakým způsobem pokládáte dotazy. Proto se neptejte na sugestivní otázky typu: „Je zmrzlina špatná pro zdraví?” nebo „Je zmrzlina dobrá pro zdraví?”, ale pokládejte dotazy neutrálně: „Jaký vliv má zmrzlina na zdraví?”
Naučte děti správně používat ChatGPT
Už znáte případy dobrého i méně vhodného použití ChatGPT. Teď se ale podívejme na to, jak konkrétně naučit děti s ChatGPT pracovat.
- Zkoušejte si různé způsoby, jak formulovat jeden prompt. Vidět, jak různé výsledky můžete získat lehkým pozměněním promptu, vás může hodně naučit o tom, jak správně pokládat dotazy. Pro inspiraci použijte třeba zábavný pracovní list iniciativy AI dětem.
- Pozor na soukromí. Podobně jako u sociálních sítí platí pravidlo, nesdílejte cokoliv, co by mohlo být zneužito.

Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Důležitým tématem je soukromí a práce s daty. Do chatu by děti (ani dospělí) nikdy neměly zadávat osobní údaje – například celé jméno, adresu, školu nebo podrobnosti ze soukromého života. Obzvlášť v bezplatné verzi mohou být taková data využita k dalšímu trénování modelu.
- Žádné kopírování a vkládání odpovědí. Veďte děti ke čtení s porozuměním. Ne, že si nechají vygenerovat odpověď a bez přečtení ji zkopírují na hotové použití. Měli by vygenerovaný text umět kriticky zhodnotit a pochopit.
- Neodflákněte psaní promptů. Promyslete si, jak získat výsledek, který potřebujete. Je důležité děti naučit, že čím lépe a konkrétněji dotaz položí, tím lepší a užitečnější odpověď získají.
Jak psát prompty?
- Upřesněte kontext. Neříkejte jen, „Shrň mi téma mléčné soustavy.”, ale např. „Shrň téma mléčné soustavy žákovi 1. třídy.”
- Zadávejte AI roli. Místo obecných zadání postavte AI do konkrétního úhlu pohledu. Je velký rozdíl napsat: „Jsi profesionální spisovatel knih pro děti, vymysli kreativní příběh.” versus: „Jsi 12leté dítě, vymysli kreativní příběh.”
- Přidejte omezení a pravidla. Můžete zakázat třeba použití cizích slov nebo dát limit na určitou délku, například: „Vysvětli mi fotosyntézu jednoduše a krátce, v 1 až 2 větách.”
- Dodejte cíl. Je cílem vygenerovat text na sloh v plynulé češtině, vytvořit zábavný a lehce zapamatovatelný proslov k prezentaci nebo souhrn, díky kterému má dítě pochopit složitější téma?
- Uveďte žádaný formát. Někdy se vám bude víc než obyčejný text hodit tabulka, seznam s odrážkami nebo graf.

Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Jeden z nejčastějších mýtů kolem AI modelů je představa, že jejich používání automaticky vede k podvádění a lenosti, obzvlášť ve škole. Mnoho učitelů se bojí, že děti přestanou přemýšlet, nechají si všechno napsat a nic se nenaučí.
Klíčem však není zakazovat, ale učit používat a kriticky hodnotit výstupy, hledat a stanovovat společně pravidla, měnit způsoby zadávání úkolů – referát o Babičce Boženy Němcové dítě opravdu vygeneruje na pár kliknutí.
Stejně jako jsme se kdysi učili pracovat s kalkulačkou nebo počítačem, učíme se dnes, jak zapojit AI do učení a přemýšlení, smysluplně a s rozvahou.
Klíčem však není zakazovat, ale učit používat a kriticky hodnotit výstupy, hledat a stanovovat společně pravidla, měnit způsoby zadávání úkolů – referát o Babičce Boženy Němcové dítě opravdu vygeneruje na pár kliknutí.
Stejně jako jsme se kdysi učili pracovat s kalkulačkou nebo počítačem, učíme se dnes, jak zapojit AI do učení a přemýšlení, smysluplně a s rozvahou.
A co dál? Dodržujte spolu pravidla a buďte vzorem
Děti se od nás učí nejen tím, co jim vysvětlíme, ale i tím, jak technologie sami používáme. Pokud chcete, aby s AI nástroji pracovali rozumně, buďte vzorem, po kterém mohou opakovat. Projděte si spolu naše doporučení k práci s AI a vytvořte si pravidla na používání.
Pokud si sami nejste jistí, jak s dítětem AI prozkoumávat, nebo chcete mít jistotu, že ho vede někdo, kdo rozumí technologiím, podívejte se na iniciativu AI dětem.
A chcete-li zajistit dětem kvalitní vzdělávání tak, aby domácím úkolům a učivu opravdu rozuměly a nemusely slepě kopírovat AI odpovědi, najděte si doučovatele. Pomůže dítěti nejen s učením samotným, ale podpoří rozvoj kritického myšlení.

Markéta Jedličková
Iniciativa AI dětem
Síla AI spočívá v tom, že dokáže vysvětlovat látku na míru konkrétnímu dítěti, přizpůsobit tempo, měnit úroveň obtížnosti a hlavně – nikdy neztrácí trpělivost, což se živému dospělému často stane. Dítě se může ptát znovu a znovu, zkoušet různé přístupy, dostávat zpětnou vazbu a AI je tu k dispozici kdykoli, bez časového omezení nebo stresu.
Není to náhrada lidského kontaktu ani pedagoga, ale pro mnoho dětí může představovat dostupnou formu podpory, která jim pomůže lépe pochopit látku, upevnit si znalosti a získat větší jistotu. Klíč je v doprovázení – AI funguje nejlépe tehdy, když je její použití vedeno a rámováno dospělým, který dítě podporuje a hlídá kvalitu i smysluplnost práce.
Není to náhrada lidského kontaktu ani pedagoga, ale pro mnoho dětí může představovat dostupnou formu podpory, která jim pomůže lépe pochopit látku, upevnit si znalosti a získat větší jistotu. Klíč je v doprovázení – AI funguje nejlépe tehdy, když je její použití vedeno a rámováno dospělým, který dítě podporuje a hlídá kvalitu i smysluplnost práce.