InspiraceRodičovstvíKdy by dítě mělo začít mluvit?

Milník prvního slova: Kdy by dítě mělo začít mluvit?

  13. leden 2025,    7 min. čtení,
Logopedka ve zdravotnictví Mgr. Marie Bártová
Vývoj řeči u dětí je jednou z věcí, které v určité fázi života trápí každého rodiče. Kdy moje dítě začne mluvit? Je v pořádku, když se ještě nevyjadřuje jako ostatní děti v jeho věku? Každé dítě má své vlastní tempo, ale i přesto existují určité náznaky a fáze, které vám mohou pomoci odhalit případný problém.
V našem článku vás provedeme typickými fázemi vývoje řeči – od prvního slova až po první věty – a podělíme se o praktické rady od odborníků, jak podpořit jazyk hrou a každodenními činnostmi.

Pochopení vývoje řeči u dětí

Rozvoj jazykových dovedností u dětí probíhá ve fázích, které zahrnují postupné osvojování si jazyka. Děti od narození začínají nejprve rozpoznávat zvuky a intonace v hlasech kolem sebe a poté si hrou a interakcí pomalu vyvíjejí svůj vlastní způsob komunikace.

Rozdíl mezi expresivním a receptivním jazykem

  • Receptivní jazyk (porozumění): Jedná se o schopnost dítěte rozumět tomu, co říkají ostatní, která se rozvíjí dříve, než se dítě naučí vyjadřovat vlastní myšlenky slovy. Dítě rozumí jednoduchým pokynům jako „dej mi míč“ nebo pozná své vlastní jméno, i když ještě nemluví. 
  • Expresivní jazyk (řeč): Dítě je schopné používat slova k vyjádření vlastních myšlenek, přání a potřeb. Vývoj vyjadřovacího jazyka přichází postupně, počínaje prvními slovy, až po složitější věty a výrazy.

Zatímco receptivní jazyk často přichází přirozeně prostřednictvím každodenní komunikace, expresivní jazyk vyžaduje více času a povzbuzení, například mluvením a hrou se slovy. 

Typické milníky řeči

0–6 měsíců

  • Vrkání a žvatlání: V této fázi začínají miminka vydávat zvuky jako samohlásky a později složitější žvatlání, např. huh-huh" nebo "da-da".
  • Interakce s rodiči: I když jsou miminka malá, už od třetího měsíce projevují interakci s rodiči – opakují zvuky a smějí se. Proto je nesmírně důležité, aby rodič s miminkem "mluvil" a prostřednictvím této interakce ukazoval, jak rozhovor vypadá.

6–12 měsíců

  • Imitace zvuků: Děti v tomto věku rády napodobují zvuky z okolí – štěkot psa “haf-haf”, bečení oveček “”, nebo oblíbený zvuk “š-ššš” vláčku. Navíc opakují jednoduchá slova, která slyší od dospělých. 
  • První slova: Mezi 10. a 12. měsícem děti obvykle říkají první slova jako "mama" nebo "baba”. I když nemusí mluvit dokonale, děti si začínají spojovat slova s ​​lidmi nebo věcmi.

12–24 měsíců

  • "Exploze" slovní zásoby: Kolem 18. měsíce dochází k náhlému nárůstu počtu slov, která dítě zná. Většina dětí má kolem 10–20 slov, jako např "papat", "bota" nebo "ham".
  • Dvě slova dohromady: Děti začínají používat jednoduché fráze, například „Tady je“ – používají, když něco našly nebo ukazují.
Mgr. Marie Bártová
Logopedka ve zdravotnictví
Opožděný vývoj řeči se může projevovat absencí slov. Případně může být slovní zásoba chudá a řeč obtížné srozumitelná. Dále se mohou vyskytovat obtíže v oblasti porozumění. Rodiče často vnímají opoždění v řeči u svého dítěte spontánně při kontaktu s jeho vrstevníky. O jakou jazykovou poruchu se konkrétně jedná pak určí klinický logoped. 

2–3 roky

  • Rozšíření slovní zásoby: V této fázi mají děti slovní zásobu asi 200, některé až 1000 slov. Začínají denně používat nová slova, která se naučily v různých kontextech.
  • Tvoření vět: Děti jsou schopné vytvořit kratší věty jako „Mami, chci si hrát a klást otázky, např. „Kde je táta?.
Věděli jste?
Logopedové často uvádí, že by dítě mělo znát 10 slov do 15 měsíců, 50 slov do 18 měsíců a 200 až 300 slov do 24 měsíců. Naproti tomu AAP, CDC a Mayo Clinic tvrdí, že by dítě mělo být schopné říct 10 slov do 18 měsíců nebo 50 slov do 24 měsíců. K těmto rozdílům dochází díky tomu, že logopedové ve většině případů pracují s průměrnými hodnotami, zatímco zdravotnické organizace zdůrazňují vývojové milníky, kterých dosáhne většina dětí.

3–4 roky

  • Složitější věty: Děti začnou vyprávět delší věty i krátké příběhy, například „Dnes jsem byl v parku a hrál si s míčem.
  • Jasnější výslovnost: Zlepší se výslovnost, takže jejich konverzace jsou srozumitelnější i pro lidi mimo rodinu. V této fázi děti často správně používají minulý a přítomný čas a lépe strukturují věty.

Faktory ovlivňující vývoj řeči

🧬 Genetika: Děti, které mají vady v řeči, jsou náchylnější k podobným problémům. Dědičné vlastnosti mohou ovlivnit rychlost vývoje řeči, proto některé děti mohou být pomalejší při dosahování milníků v řeči.

👨‍👩‍👧 Okolí: Vystavování se jazyku prostřednictvím každodenních konverzací, společné předčítání pohádek a sledování vzdělávacího obsahu má na děti obrovský dopad. Děti, které jsou v prostředí, kde se hodně mluví, a hlavně, se mluví s nimi dokážou snadněji rozpoznat nová slova a porozumět kontextu. 
Mgr. Marie Bártová
Logopedka ve zdravotnictví
Každodenní rozhovory a komunikace s rodiči a blízkými osobami je pro vývoj řeči zásadní. Dítě získává první zkušenosti v rámci mezilidské komunikace již v prenatálním vývoji. Všechen čas, který do komunikace s dítětem investujeme nese ovoce. 
🌐 Kulturní faktory: Různé kultury mají různé normy a očekávání, pokud jde o řeč a jazyk. V některých kulturách rodiče s dětmi mluví hodně a povzbuzují je k odpovědi, zatímco v jiných není komunikace jeden na jednoho tolik zaměřena na komunikaci s dítětem, a tak si řeč dítě osvojuje nasloucháním ostatním kolem sebe. 
Věděli jste?
U dětí, které vyrůstají v bilingvním prostředí mohou existovat specifické výzvy. Například dítě, jehož rodiče mluví dvěma jazyky, může mít mírné zpoždění ve vyslovování složitějších slov, protože mozek se přizpůsobuje dvěma jazykovým systémům. Bilingvismus se však později ukázal jako výhoda při učení se nových jazyků.
Logopedka Marie radí, aby každý z rodičů používal při komunikaci s dítětem ten jazyk, který je mu přirozený. Optimálně využíval pouze ten přirozený. Aby zde tedy byla jakási jazyková jednotnost v rámci komunikačních partnerů. V takovém případě pak intaktní dítě přirozeně přejme oba jazyky bez výraznějších obtíží.

Známky zpoždění řeči

Každé dítě je jedinečné a jeho vývoj je zcela individuální. Existují však určité známky, které by pro rodiče mohly být signálem, kdy zpozornět a ujistit se, že se u jejich dítěte řeč vyvíjí správným směrem.

Rozpoznání těchto signálů může rodičům pomoci včas reagovat a poskytnout potřebnou podporu.


🚩 Nedostatek žvatlání, vydávání zvuků a napodobování ve 12 měsících.

🚩 Žádná slova v 15 měsících.

🚩 Dítě nespojuje dvě slova ve 24 měsících.
Mgr. Marie Bártová
Logopedka ve zdravotnictví
V případě, že dítě upřednostňuje měkkou stravu a nežvýká pevnou stravu po prvním roce života, je vhodné navštívit klinického logopeda, který dítě vyšetří. Poté je možné terapeuticky využít například orofaciální stimulaci, Myofunkční terapii či Terapii orální pozice, zde vždy s ohledem na potřeby daného dítěte. Zaměřit se lze na polohu, techniku krmení či konzistenci stravy. Neméně důležitý je pak zde interdisciplinární přístup.

Jak podpořit rozvoj řeči u dětí?

Trénink dělá mistry, stejně tak je tomu u učení řeči. Přinášíme vám jednoduchý návod, jak můžete jako rodič podpořit rozvoj řeči u dětí:

  • Zapojte je do konverzací a pravidelně jim čtěte. Pravidelné rozhovory a čtení pomáhá dítěti rozvíjet slovní zásobu a porozumět jazyku. 
  • Hrajte hry, které zahrnují mluvení. Podporujte konverzaci prostřednictvím her, jako je hra na obchod, doktory nebo vaření, kde děti mají možnost mluvit o tom, co dělají. 
Mgr. Marie Bártová
Logopedka ve zdravotnictví
Z konkrétních aktivit lze jednoznačně doporučit četbu knih, nejmenší děti mohou zaujmout například knihy s okénky či jiné interaktivní knihy s možností pohyblivých prvků pro procvičení motoriky. U starších dětí pak lze využít malované čtení či delší příběhy.

Motorické hry zaměřené na hrubou a jemnou motoriku mají také svůj přínos při využití k přihlédnutí ke konkrétnímu stupni rozvoje daného dítěte (od vkládaček, věží až po lego a puzzle). Speciální kategorií pak jsou pomůcky a hry na cílený rozvoj slovní zásoby, u malých dětí se může jednat o vyhledávání logických dvojic, u starších můžeme hrát na obchod a největší mohou vymýšlet slova dle daných kategorií či písmen.
  • Zařaďte do rodinné rutiny deskové hry. Se staršími dětmi hrajte hry jako Alias ​​Junior nebo Hádej kdo, u mladších můžete zařadit například hrací kartičky, které podporují komunikaci a konverzaci.
  • Zpívejte, hrajte a recitujte. Zařaďte písničky a říkanky do vaší každodenní rutiny. Zpěv a recitace podporují jazykové dovednosti a pomáhají dětem si snáze zapamatovat nová slova.
Mgr. Marie Bártová
Logopedka ve zdravotnictví
Dále jsou vhodné říkanky s pohybem či básničky pro větší děti, s ohledem na konkrétní hlásky pak existují přímo zaměřené logopedické říkanky a básničky. 

Kdy vyhledat odbornou pomoc?

Pokud přes veškerou snahu nevidíte pokroky, nebojte se vyhledat pomoc. Pokud navíc dítě vykazuje potíže s porozuměním toho, co mu říkáte, je na čase obrátit se na odborníka. 

Konzultace s logopedem může být prvním krokem k lepšímu porozumění a podpoře vašeho dítěte. 
Mgr. Marie Bártová
Logopedka ve zdravotnictví
V případě, že rodič pochybuje o vývoji řeči svého dítěte či vnímá opoždění oproti vrstevníkům, je vždy vhodné zkontaktovat odborníka. Pokud klinický logoped uzná, že se řeč vyvíjí v rámci norem, může pak kontrola proběhnout za delší čas či se může jednat o jednorázovou záležitost. V případě nejistot však stojí vždy za to se uklidnit anebo pomoc vyhledat včas i s ohledem na delší čekací lhůty.
Tito odborníci mají znalosti o vývojových fázích dítěte a dokážou aplikovat cílený terapeutický přístup přizpůsobený potřebám dítěte, včetně specializovaných cvičení, které jsou do značné míry mimo rámec rodičovských dovedností.

Pamatujte – včasné rozpoznání problému může přinést velké rozdíly. Nezapomínejte také na to hlavní, nikdy v tomto procesu nejste sami. Pokud se nevyskytnou žádné zdravotní problémy, váš drobeček se určitě brzy rozmluví a potom ho už ho nikdo nezastaví! Podělte se s námi do komentářů na Instagramu nebo na Facebooku, jaké bylo to vaše první slovo.

Článek byl napsán bez jakékoliv spolupráce s e-shopy či jinými komerčními subjekty zmíněnými v textu. Odkazy slouží pouze jako inspirace pro čtenáře.