Jak u dětí probudit lásku k pohybu? Nejlepší pohybové aktivity
Mnoho rodičů chápe, jak důležité je vést děti k pohybu, ale v praxi je pro ně opravdovou výzvou toho dosáhnout. Děti si totiž často raději sednou k telefonu či tabletu, než vyrazí ven. A tak se zdá, že největším problémem dětí v dnešní době je sedavý způsob života.
Dlouhé sezení může vést k problémům s držením těla, nadváze i horšímu soustředění, čehož se v dospělosti těžko zbavuje. Čím méně se děti hýbou, tím těžší je pro rodiče najít motivaci k pohybu. Co s tím jako rodič můžete udělat?
Každé dítě je jiné, a tak i důvody, proč děti mají nedostatek pohybu, jsou individuální. Podle dat jde ale o český i celosvětový trend. Jaké jsou nejčastější příčiny – a pokud je to takový problém, jaké je tedy řešení? Na to se podíváme v tomto článku.

Barbora Fischerová
Autorka projektu Pohyb není věda
Každé dítě je naprostý unikát a originál a s tím člověk, který pracuje s dětmi, prostě musí počítat. Myslím, že je velmi důležité chtít děti poznat, věnovat jim pozornost a chválit je v jejich pokrocích. Nemůžu být trenér nebo učitel, na kterém děti poznají, že mě nezajímá a chtít po nich tvořit si lásku k pohybu. Bohužel, takhle to nefunguje.
Je potřeba chválit každé jedno dítě i za jakoukoliv drobnost. Děláte kotoul, ale nejde všem? Najděte si něco, za co je pochválíte, nějakou malou změnu oproti minulé hodině. Stoupnul sis na žíněnku a minule ne? Super! Schoval jsi bradu ale minule ne? Výborně! Uděláš kotoul úplně sám? Paráda! Dejte si s nimi na konci hodiny placáka a dejte dětem zpětnou vazbu.
Je potřeba chválit každé jedno dítě i za jakoukoliv drobnost. Děláte kotoul, ale nejde všem? Najděte si něco, za co je pochválíte, nějakou malou změnu oproti minulé hodině. Stoupnul sis na žíněnku a minule ne? Super! Schoval jsi bradu ale minule ne? Výborně! Uděláš kotoul úplně sám? Paráda! Dejte si s nimi na konci hodiny placáka a dejte dětem zpětnou vazbu.
Jak aktivní jsou dnešní české děti?
Možná jste už někdy viděli statistiky o aktivitě dnešních dětí a šokovaly vás jejich protichůdné výsledky. Třeba výzkum Univerzity Palackého v Olomouci ukazuje, že 2/3 dětí pravidelně sportují, ale projekt Data o zdraví udává, že dlouhodobě dochází k poklesu fyzické aktivity u dětí. Kde je tedy pravda?
Odpověď je poněkud paradoxní: děti sice opravdu povětšině sportují hodinu denně, po odvedené aktivitě však přijdou domů a sednou si za obrazovky. Do školy i ze školy se dostanou autem, v paneláku se vyvezou výtahem. Jednoduše řečeno, problém je v tom, že jim chybí přirozený pohyb v každodenním životě.
Doporučené množství pohybu podle věku
Podle britské organizace NHS (Národní zdravotní služba) jsou lékařská doporučení pro pohyb dětí vzhledem k věku následující:
- 👶 Děti mladší než 1 rok: 30 minut aktivity denně. Aktivitou se myslí např. “pasení koníčků”.
- 👶 Batolata a předškoláci (1 až 4 roky): 3 hodiny aktivity denně. Stavění se na vlastní, pohyb podél nábytku, přesun z místa na místo, poskakování, aktivní hraní...
- 👶 Školní věk (5 až 18 let): minimálně 60 minut středně intenzivní aktivity denně. Ideálně 3x týdně aerobní aktivita, 3x týdně posilovací aktivita.
Projekt Zdravá Generace, který sbírá data o dětské životosprávě, uvádí, že pouze necelých 20 % dětí ve věku 11 až 15 let splňuje daná doporučení. Ve srovnání s daty, že až 15 % dětí v tomto věku trpí nadváhou a 6 % obezitou, je to poněkud alarmující.
Z doporučení zdravotnických organizací vychází, že by se děti měly věnovat zejména dvěma typům fyzické aktivity. Jde o:
💓 Aerobní aktivity neboli “kardio” – zlepšují vytrvalost, posilují srdce a spalují více energie.
💪 Posilovací aktivity – posilují svaly a kosti, mohou pomoci lepšímu držení těla a podporují rozvoj síly.
Ale pozor – jen proto, že tyto aktivity děti dělat “musí” pro své optimální zdraví, neměli byste je do nich nutit. Je důležité zapracovat na rozvoji dobrého vztahu ke sportu. Nucení totiž může vést ke kontraproduktivní nenávisti k pohybu, které se až do dospělosti těžko zbavuje.
Poradíme vám, jak u dětí vyvinout lásku k přirozenému pohybu v prostředí bez nátlaku, jenž jim vybuduje pevný základ pro zdravé návyky do dospělosti.

Barbora Fischerová
Autorka projektu Pohyb není věda
Děti musí pohyb bavit. To je dle mého názoru základní stavební kámen při budování lásky k pohybu. Ve chvíli, kdy se u dětí z pohybu vytratí hravost a zábava a nasadí se dril, děti přestane pohyb bavit. Samozřejmě to není pravidlo vždy. Ale ve většině případů tomu tak je.
Kdy a jak by děti měly začít cvičit?
Přirozený pohyb je vhodné podporovat od narození. Kdy má ale smysl začít s cílenými cviky a organizovanými tréninky? Přinášíme pár jednoduchých tipů pro každou věkovou kategorii.
Od kdy mohou děti posilovat?
Když je řeč o zařazení posilovacích aktivit, samozřejmě hned nemáme na mysli zvedání těžkých činek. Místo toho by měly být středobodem cviky s vlastní vahou, učení koordinace končetin a zejména správná technika.
Pro děti mladší 10 let se doporučuje silový trénink skrze hry, lezení na horolezecké stěně nebo překážkové dráhy s cílem rozvíjet rovnováhu a základy síly.
Děti starší 10 let mohou postupně zkoušet lehké činky, odporové gumy nebo medicinbaly. Důraz by měl být na správné provedení cviků, nikoliv na zvedanou zátěž. Proto neuděláte nic špatně, když zůstanete u cviků s vlastní vahou (kliky, dřepy, přítahy na hrazdě...).
Mladší než 2 roky
- ❌ Čemu se vyhnout? Omezování dětí v pohybu nebo nucení do pohybu, na který děti nejsou připravené (př. chůze).
- ✅ Co podpořit? Zaměřte se na přirozený pohyb pomocí objevování prostředí.
- 👶 Tipy na aktivity: Lezení, kopání nožičkami, válení sudů, lov bublin z bublifuku, hledání pokladu. Zkusit můžete i lekce jógy s miminky.
Batolata a předškoláci (2 až 5 let)
- ❌ Čemu se vyhnout? Přehnaně strukturované tréninky, neustálá aktivita bez přestávek.
- ✅ Co podpořit? Spoustu pohybu v různých podobách, zkoušení nových věcí.
- 👶 Tipy na aktivity: Hraní venku, tj. prolézání dětských hřišť, opičí dráhy. Napodobování zvířat (skákej jako žába, plaz se jako had). Hry s využitím fantazie (př. cvičení je součástí tréninku pro Tlapkovou patrolu).
Školní věk (6 až 18 let)
- ❌ Čemu se vyhnout? Přehnaný důraz na výkon.
- ✅ Co podpořit? Postupné zařazení strukturovaných tréninků, které zapadají do školní rutiny. Objevování toho, co dítě baví.
- 👶 Tipy na aktivity: Zkuste zapojit kompetitivní prvky (výzva “Kolik kliků uděláš za minutu?”). Kardio nemusí znamenat jen běh, může jít třeba o společný tanec do hudby, jízdu na bruslích nebo svižnou procházku do školy. Děti v pubertálním věku se mohou inspirovat aplikacemi nebo tvůrci na sociálních sítích, ale vybírejte zdroje informací opatrně.

Barbora Fischerová
Autorka projektu Pohyb není věda
Nemyslím si, že při budování kladného vztahu k pohybu je nutným prvkem soutěživost. Můžu ji přidat – “kdo nasbírá nejvíce…”, “kdo udělá tohle, vyhrává…” – ale při konečném zhodnocení aktivit nevyzdvihuju vítěze.
Zároveň se snažím dělat aktivity, ve kterých mohou uspět všichni. Respektive tak moc různorodé aktivity, aby děti zažily úspěch z pohybu. Opět to přináší kladné vnitřní prožitky a tím pádem opět budujeme pozitivní vztah k pohybu.
Zároveň se snažím dělat aktivity, ve kterých mohou uspět všichni. Respektive tak moc různorodé aktivity, aby děti zažily úspěch z pohybu. Opět to přináší kladné vnitřní prožitky a tím pádem opět budujeme pozitivní vztah k pohybu.
Věděli jste, že?
Podle NZIP je důležitým obdobím věk od 7 do 12 let: děti se tehdy nejlépe učí základní motorickou dovednost zvanou obratnost neboli koordinace pohybů. Rozvíjí se zejména při skákání, házení, běhání nebo lezení.
Tato schopnost je nezbytným předpokladem pro pozdější provozování jakéhokoliv sportu. Do tohoto věku tedy není nutné zařadit žádný speciální trénink nebo jeden sport, důležité je jedině, aby děti pohyb bavil.
Tato schopnost je nezbytným předpokladem pro pozdější provozování jakéhokoliv sportu. Do tohoto věku tedy není nutné zařadit žádný speciální trénink nebo jeden sport, důležité je jedině, aby děti pohyb bavil.
Proč děti nechtějí cvičit? Časté příčiny a řešení
Začněte tím, že zjistíte, proč děti nebaví cvičit. Následně podpořte jejich krátkodobou chuť i dlouhodobou motivaci se víc hýbat. Ze zkušenosti učitelky Barbory môže být problém v samotném cvičení, někdy jde ale o nesouvisející okolnosti.

Barbora Fischerová
Autorka projektu Pohyb není věda
Pak je možnost strhávat na sebe tímto způsobem pozornost, což většinou znamená nějaký větší problém. V tomto případě je opravdu potřeba si s dítětem sednout a promluvit si, případně i s rodičem.
Konkrétní příklad z praxe – jedna holčička mi na odpoledním kroužku nechtěla dělat různé věci, ani ještě pomalu nevěděla, co budeme dělat, a už to dělat nechtěla nebo si vymýšlela, že musí jít domů dřív. Dělo se to ve vlnách, třikrát všechno v pořádku a počtvrté ne. Aktuálně jsme to vždy nějak vyřešily a nakonec cvičila. Pak jsem přišla na to, že jí maminka slíbila, že se na ni přijde podívat. Maminka jí to ale slíbila v září a on už byl únor.
Konkrétní příklad z praxe – jedna holčička mi na odpoledním kroužku nechtěla dělat různé věci, ani ještě pomalu nevěděla, co budeme dělat, a už to dělat nechtěla nebo si vymýšlela, že musí jít domů dřív. Dělo se to ve vlnách, třikrát všechno v pořádku a počtvrté ne. Aktuálně jsme to vždy nějak vyřešily a nakonec cvičila. Pak jsem přišla na to, že jí maminka slíbila, že se na ni přijde podívat. Maminka jí to ale slíbila v září a on už byl únor.
1. Dítě nemá rádo sport
Ne každé dítě bude nadšený fotbalista nebo gymnasta. Pokud dítě odmítá sportovat, je pravděpodobné, že zatím jen nenašlo ten vhodný typ pohybu pro sebe. Někdy dětem vadí kolektivní a soutěživé sporty, jindy je problém s nutností se na sport plně soustředit.
Řešení:
Řešení:
✅ Podpořte aktivity, kde je pohyb sekundární. Procházka s poznáváním stromů nebo ptactva, tanec do oblíbené hudby, skákání na trampolíně nebo přes švihadlo.
✅ Zkusit můžete také netypické sporty. Lukostřelbu, frisbee, parkour nebo lezeckou stěnu.
✅ Sportovní výzvy s odměnou. Zvolte raději systém odměn nežli trestů. Třeba místo "Neuklidil sis, takže si za trest dáš 10 kliků.", zkuste říct: "Po splnění určitého množství dřepů ti koupím čokoládu nebo hru na konzoli.".
✅ Sportovní výzvy s odměnou. Zvolte raději systém odměn nežli trestů. Třeba místo "Neuklidil sis, takže si za trest dáš 10 kliků.", zkuste říct: "Po splnění určitého množství dřepů ti koupím čokoládu nebo hru na konzoli.".

Barbora Fischerová
Autorka projektu Pohyb není věda
Pokud vedu nějaký kroužek nebo hodinu tělesné výchovy, chci, aby se děti na tu moji “vyučovací jednotku” těšily – na to, jaké hry přinesu a co vůbec budeme dělat. Největším mým úkolem je děti zaujmout.
Děti si nechtějí stoupnout naproti sobě a 100x si hodit míč bez toho, aby jim spadl. Ale ve chvíli, kdy z toho udělám hru – například úplně jednoduše: “Kolikrát si zvládneš přehodit míč, aniž by ti spadl?” nebo rozmístit různé věci na sbírání a dát dvě jednoduchá pravidla: “S míčem se nesmíš hýbat.” a “Pokud míč chytíš, vezmi si jednu věc.”
Najednou to není “jen” chytání a házení, je do jednoduchého cvičení přidaný prvek výzvy a hravosti a děti to budou vnímat úplně jinak.
Děti si nechtějí stoupnout naproti sobě a 100x si hodit míč bez toho, aby jim spadl. Ale ve chvíli, kdy z toho udělám hru – například úplně jednoduše: “Kolikrát si zvládneš přehodit míč, aniž by ti spadl?” nebo rozmístit různé věci na sbírání a dát dvě jednoduchá pravidla: “S míčem se nesmíš hýbat.” a “Pokud míč chytíš, vezmi si jednu věc.”
Najednou to není “jen” chytání a házení, je do jednoduchého cvičení přidaný prvek výzvy a hravosti a děti to budou vnímat úplně jinak.
2. Dítě radši tráví čas na mobilu
Je mnohem jednodušší si odpočinout u sledování obsahu na sociálních sítích nebo u hraní her, než se nutit převléct do sportovního oblečení a nabrat sílu někam vyrazit cvičit.
Řešení:
✅ Spojte technologii s pohybem. Zahrajte si hry jako Just Dance nebo použijte aplikace na cvičení.
✅ Udělejte pohyb stejně automatickou součástí dne, jako používání mobilu. Například při přesunech z místa na místo upřednostněte chůzi: pěšky do školy nebo občasnou procházku na menší nákupy.
✅ Zmenšete počet překážek. Upřednostněte jednoduché pohybové aktivity na doma, které jsou přístupnější než např. plavání, nebo zkuste dětem umožnit cvičit doma podle YouTube.
✅ Zmenšete počet překážek. Upřednostněte jednoduché pohybové aktivity na doma, které jsou přístupnější než např. plavání, nebo zkuste dětem umožnit cvičit doma podle YouTube.
3. Dítě nechce cvičit samo
Některé děti ke sportu potřebují parťáka, který je bude motivovat. Ve škole se může stát opačný případ, kdy se dítě nechá strhnout davem a připojí se k dětem, které cvičit nechtějí, kvůli pocitu nátlaku z okolí.

Barbora Fischerová
Autorka projektu Pohyb není věda
Je samozřejmě možnost, že se strhne lavina komentářů “já to nechci dělat!”, “já taky ne”, “ani já ne!” atd. V tom případě aktivity zastavím a promluvím si s dětmi, co se děje a proč nechtějí. Pokud vám věří, řeknou vám to a můžete s tím okamžitě pracovat. Pokud neví, protože to neznají, pak to jednoduše vyzkouší a uvidí.
Řešení:
✅ Zapojte sourozence, kamarády nebo hlídačku. Skupinové aktivity jsou mnohem zábavnější.
✅ Rodinné aktivity. Vytvořte si doma turnaj v nějaké hře, nebo jen běžte spolu na výlet.
✅ Najděte dítěti vzor. Oblíbený sportovec, influencer nebo postava z filmu mohou sloužit jako nejlepší motivace. Zjistěte, kdo dítě motivuje a využijte to, abyste jej podpořili.
Budování zdravých návyků, které vydrží celoživotně
Aby děti získaly pomocí krátkodobé motivace dlouhodobou disciplínu a pozitivní vztah ke sportu, udělejte následující.

Barbora Fischerová
Autorka projektu Pohyb není věda
Zaprvé je potřeba vybudovat si s dětmi důvěru. Na tom vše stojí – když mám důvěru, respekt a dítě ví, že se mi může svěřit. Danou aktivitu, kterou dělat nechce, v tu chvíli nedělá. Dostane jinou funkci (chystání pomůcek, trenér/rozhodčí se mnou) nebo si na chvíli sedne.
Využiji pak čas, kdy se jdou děti třeba napít a pokud ta důvěra tam je, dítě mi důvod řekne. Někdy je to typ aktivity, někdy jsou to charaktery ve hře.
Využiji pak čas, kdy se jdou děti třeba napít a pokud ta důvěra tam je, dítě mi důvod řekne. Někdy je to typ aktivity, někdy jsou to charaktery ve hře.
- Buďte flexibilní a naslouchejte jejich aktuálním potřebám. Když se dětem nechce, nemusí běhat nebo posilovat a zcela se vyčerpat, mohou si vybrat jednodušší aktivitu, jako je jóga nebo procházka.
- Střídejte aktivity tak, aby děti bavily. Nikoho nebaví dělat neustále doslova to samé. Buďte konzistentní v tom, že budete vyžadovat denní pohyb, ale dělejte drobné změny ve výběru a provedení aktivit.
- Buďte vzorem. Když si i vy budete pravidelně vyčleňovat čas na sebe, kdy si dopřejete nějakou formu pohybu, děti tento vzorec chování převezmou.
- Začněte s pohybem odmalička. Podporovat děti ve formě pohybu, která je baví, už odmala, je zásadní pro budování návyků. Zároveň je ale podněcujte zkoušet nové věci, aby se nevěnovaly třeba jen silovému tréninku a nezanevřely na cvičení ohebnosti a flexibility.
- Sežeňte si druhý názor. Děti (zejména v období vzdoru) si naneštěstí nemusí brát váš názor k srdci, pokud mají pocit, že jim něco přikazujete jen proto, že jste jejich rodič. Proto může pomoci potvrzení i z jiné strany: když uvidí výhody cvičení v pozitivních příkladech v rodině či v okolí.

Barbora Fischerová
Autorka projektu Pohyb není věda
Konkrétně některé děti nemají rády, když je někdo chytá. V takovém případě ho určím chytačem, oživuje ostatní hráče nebo mi pomáhá chystat něco dalšího. Někdo má strach třeba z vlka (hra “Na vlky a ovce”). Vymyslím jiný charakter a najednou dítě hraje.
Pak samozřejmě existují i děti, které nemají náladu nebo zrovna nemají svůj den. Občas tyto děti stačí posadit, ony zjistí, že ostatní si hrají a baví se u toho a po chvíli chtějí také.
Pak samozřejmě existují i děti, které nemají náladu nebo zrovna nemají svůj den. Občas tyto děti stačí posadit, ony zjistí, že ostatní si hrají a baví se u toho a po chvíli chtějí také.
Nestíháte děti motivovat k pohybu? Pomůže hlídačka
Možná sami nemáte pozitivní vztah ke sportu, a možná vám jen práce a osobní život neumožňují věnovat hyperaktivnímu dítěti adekvátní pohybové “vyžití”.
Hlídačky už dávno neznamenají jen pasivní dozor, který přečte pohádku na dobrou noc. Představují také možnost, jak dětem ukázat, že aktivní životní styl a pohyb nemusí být nuda nebo jen nutnost z donucení.